נגישות לאינטרנט
מהי נגישות אינטרנט? נגישות האינטרנט מאפשרת לכולם, כולל אנשים עם מוגבלות, לתפוס, להבין, לנווט ולתקשר עם האינטרנט.

מקלדת עם כפתור ל'נגישות' במקום כפתור האנטר. הוא ירוק ויש עליו סמל מוגבלות.

נגישות דיגיטלית הפכה חשובה עוד יותר במהלך מגיפת הקורונה, ונשארה חיונית להפיכת אירופה למתאימה לעידן הדיגיטלי. עם הצמיחה המהירה של מידע ושירותים אינטראקטיביים הניתנים דרך האינטרנט והמכשירים הניידים, חלק מהאוכלוסייה מסתכן בהדרה משירותים בסיסיים הן מהמגזר הפרטי והציבורי כגון קבלת מידע משירותים ציבוריים, קניות במכולת, ייעוץ רפואי, מקוון שירותי בנקאות, הודעות ושיחות וידאו, אם להזכיר כמה.

שינויים פשוטים שהופכים אתרים ואפליקציות ל"נגישים" יותר יכולים לעזור לכולם, לא רק למשתמשים עם מוגבלויות. למשל, היכולת להאזין לטקסט כאשר אין מספיק אור לקריאה או בעת ריבוי משימות, או קריאת כתוביות לסרטון בסביבה רועשת. עסקים עם שירותים נגישים יכולים להגיע לקהל לקוחות גדול יותר, ברובו בלתי מנוצל, ולחוות רווח כלכלי מכך. לפי הערכות, כ-100 מיליון אנשים באיחוד האירופי סובלים מצורה כלשהי של מוגבלות, ולכן הם מייצגים שוק חשוב.

הנגשת אתרים היא לא רק עניין של תקנים טכניים, ארכיטקטורת אינטרנט ועיצוב. זוהי גם זכות לאנשים עם מוגבלות לגשת לטכנולוגיות מידע ותקשורת על בסיס שווה עם כולם, כדי להבטיח את עצמאותם, שילובם החברתי והתעסוקתי והשתתפותם בחיי הקהילה (אמנת הזכויות הבסיסית של האיחוד האירופי, סעיף 26: שילוב אנשים עם מוגבלות: "האיחוד מכיר ומכבד את זכותם של אנשים עם מוגבלות ליהנות מצעדים שנועדו להבטיח את עצמאותם, שילובם החברתי והתעסוקתי והשתתפותם בחיי הקהילה"). והוא מעוגן באמנת האומות המאוחדות בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות (UNCRPD). סעיף 9 לאמנה, שהאיחוד האירופי והמדינות החברות בו צד, מחייב לנקוט באמצעים מתאימים כדי להבטיח גישה לאנשים עם מוגבלות, בשוויון עם אחרים, לטכנולוגיות מידע ותקשורת, לרבות האינטרנט. לפיכך, האיחוד האירופי חוקק כדי לתמוך בזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות.

הנגשת אתריםהוראת נגישות האינטרנט
הוראת נגישות האינטרנט (דירקטיבה (EU) 2016/2102) בתוקף מאז 22 בדצמבר 2016 ומספקת לאנשים עם מוגבלויות גישה טובה יותר לאתרי אינטרנט ואפליקציות סלולריות של שירותים ציבוריים.

תקציר של הוראת הנגישות לאינטרנט זמין.

הכללים שנקבעו בהנחיה משקפים את עבודתה המתמשכת של הנציבות לבניית "איחוד שוויון" אירופי חברתי ומכיל, שבו כל האירופים יכולים לקחת חלק מלא ופעיל בכלכלה ובחברה הדיגיטלית.

ההנחיה מחייבת אתרים ואפליקציות של גופים במגזר הציבורי להיות "נגישים יותר". יש מספר מוגבל של חריגים הכוללים שדרנים וסטרימינג בשידור חי. תקן טכני תומך בהנחיה, ומבהיר מה צפוי במונח "נגיש".

ההנחיה דורשת:

הצהרת נגישות לכל אתר ואפליקציה לנייד, המציינת תוכן וחלופות בלתי נגישים וכן אנשי קשר;
מנגנון משוב כך שמשתמשים יכולים לסמן בעיות נגישות או לבקש מידע שפורסם בתוכן שאינו נגיש;
מעקב שוטף אחר אתרים ואפליקציות של המגזר הציבורי על ידי מדינות חברות, ודיווח על התוצאות לנציבות כל שלוש שנים.
ההנחיה משלימה את חוק הנגישות האירופי המכסה מגוון רחב של מוצרים ושירותים גם במגזר הפרטי. חקיקה אירופית נוספת תומכת באנשים עם מוגבלויות בתחומים אחרים, כולל תקשורת אלקטרונית, שירותי מדיה אודיו-ויזואליים, ספרים אלקטרוניים, מסחר אלקטרוני וציוד ICT. הדגשים על האופן שבו מדיניות האיחוד האירופי משפיעה על הנגישות הדיגיטלית מופיעות באינפוגרפיקה על חקיקה "כלכלה וחברה דיגיטלית"

סקירה של הוראת נגישות האינטרנט
הנציבות האירופית בחנה את הוראת הנגישות לאינטרנט בשנת 2022. הסקירה לקחה בחשבון את תוצאות התייעצות ציבורית שהתקיימה בשנת 2021 שאספה דעות על יישום ההנחיה בפועל, דוחות ניטור הנגישות הראשונים של המדינות החברות ומחקר תומך.

דוח הנציבות מתפרסם בפורטל EUR-Lex:

תקציר מנהלים SWD(2022)411 final
דוח הערכה SWD(2022)410 final
מסמכים אלו ותוצאות ההתייעצות מתפרסמים גם בפורטל תגידו.

מחקר התומך בסקירה של הוראת הנגישות לאינטרנט
מחקר זה תמך בסקירה של הוראת הנגישות לאינטרנט ופעולות היישום שלה.

המחקר והגרסאות הקלות לקריאה מתפרסמות בפורטל פרסומי האיחוד האירופי:

קל לקריאה תקציר מנהלים
תקציר קל לקריאה